girniy.ru 1




Neljas suvekool ja viies ”Semiootika”.

IV. Suvekool: 1970. (17.-24. aug.), Tartus. Üldteema — “Kultuurisemiootika”. “Teesid”: “Neljanda Suvekooli ettekannete teesid sekundaarsete modelleerivate süsteemide alalt” (Tезисы докладов IV летней школы по вторичным моделирующим системам, 14-24 августа 1970 г.»). Maht – 189 lk., pikad teesid (kuni 8 lk), 42 ettekannet, struktureeritud:


Предложения по программе IV летней школы по вторичным моделирующим системам.


I. Kultuuri semiootika



  1. 1. Rahvaluule tekstide struktuur



Мелетинский Е.М., Неклюдов С.Ю., Новик Е.С., Сегал Д.М. Вопросы семантического анализа волшебной сказки. Võlumuinasjutu semantilise analüüsi küsimused.

Неклюдов С.Ю. Эпические соответствия в русском и монгольском фольклоре: исторические и структурно-типологические обоснования (К постановке вопроса). Eepilised vastavused vene ja mongoolia folklooris: ajaloolised ja strukturaal-tüpoloogilised põhjendused.

Цивьян Т.В. Баллада о «мертвом брате» в балканском фольклоре. Ballaad „surnud vennast” balkani folklooris.

Левинтон Г.А. Некоторые общие вопросы изучения свадебного обряда. Mõned pulmakombestiku uurimise üldküsimused.

Левинтон Г.А. Свадебный обряд в сопоставлении с другими. Pulmakombestik ja teised rituaalid.

Левин Ю.И. Русская загадка: синтез, структура, отгадывание. Vene mõistatus: süntees, struktuur, mõistatamine.


2. Müüt kultuuri süsteemis


Елизаренкова Т.Я., Топоров В.Н. Мифологические представления о грибах в связи с гипотезой о первоначальном характере сомы. Mütoloogilised ettekujutused seentest seoses hüpoteesiga soma esialgsest olemusest.

Иванов В.В., Топоров В.Н. К реконструкции образа Велеса-Волоса как противника громовержца (на основании вторичных источников). Veles-Volosi kui välgujumala vastase kuju rekonstrueerimisest (sekundaarsete allikate alusel).


Семека Е.С. К типологии оппозиции «молоко» — «кровь» в ритуальных и мифологических системах Индии и Цейлона. Opositsiooni „piim” – „veri” tüpoloogiast India ja Tseiloni rituaalsetes ja mütoloogilistes süsteemides.

Огибенин Б. Л. Миф как частный случай семантической структуры. Müüt kui semantilise struktuuri erijuhus.


3. Kultuuri tüpoloogia


Топоров В.Н. От космологии к истории (к характеристике раннеисторических описаний). Kosmoloogiast ajalooni (varaste ajalookirjelduste iseloomustus).

Пятигорский А.М. Мир символов древней буддийской культуры. Iidse budistliku kultuuri sümbolite maailm.

Богатырев П.Г. Семантика и функция сельского этикета. Külaetiketi semantika ja funktsioon.

Семека Е.С. О некоторых структурно-типологических особенностях культуры древневосточных обществ, применявших искусственное орошение. Mõningatest vana-ida ühiskondade kultuuri (mis kasutasid kunstlikku niisutamist) strukturaal-tüpoloogilistest iseärasustest.

Сегал Д.М., Сенокосов Ю.П. К типологии культуры с точки зрения ритуала. Kultuuri tüpoloogiast rituaali seisukohast.

Мейлах Михаил. «Куртуазный универсум» как вторичная моделирующая система. „Kurtuaasne maailm” kui sekundaarne modelleeriv süsteem.

Лотман Ю.М. О соотношении поэтической лексики русского романтизма и церковно-славянской традиции. Vene romantismi poeetilise keele ja kiriku-slaavi traditsiooni suhtest.

Егоров Б.Ф. Славянофильство, западничество и культурология. Slavofiilsus, „läänlus” ja kulturoloogia.

Ревзина О.Г. Фразеологизмы в соотнесении с языковой жизнью общества и системой языка (на материале пьес В.В.Маяковского «Баня» и «Клоп»). Fraseologismid suhtes ühiskonna keele-elu ja keelesüsteemiga (Vl. Majakovski näidendite „Saun” ja „Lutikas” põhjal).


Бакштейн И.М. О диахронном изменении семиотичности общества. Ühiskonna semiootilisuse diakroonilisest muutumisest.

Лотман Ю.М. О семиотике понятий «стыд» и «страх» в механизме культуры. Mõistete „häbi” ja „hirm” semiootikast kultuurimehhanismis.


II. Teksti semiootika (terminoloogia, dešifreerimine, semantika)


Топоров В.Н. «Без лица и названья» (к реминисценции символистского образа). „Ilma näo ja nimetuseta” (sümbolistliku kujundi reministsentsist).

Мялль Л. Три термина праджняпарамитской психологии. Prajnaparamita psühholoogia kolm terminit.

Захарьин Б.А. К семантическому анализу одгого старокашмирского текста. Ühe vanakašmiiri teksti semantilisest analüüsist.

Ланглебен М.М. Некоторые особенности аллегорий (на материале маленьких сказок Ф.Кривина). Mõningad allegooria eripärad (F. Krivini väikeste muinasjuttude põhjal).

Ратцева И.И., Строганов В.А. Семантика связного текста. Sidusa teksti semantika.


III. Kunsti keel


Иванов Вяч.Вс. О структуре знаков кино. Kino märkide struktuurist.

Успенский Б.А. “Грамматическая правильность” и поэтическая метафора. „Grammatiline õigsus” ja poeetiline metafoor.

Петров В.М., Прянишников Н.Е. Заметки о некоторых особенностях передачи пространства традиционными формами искусства Востока (на примере японской гравюры «укиё-э»). Märkmed mõningatest iseärasustest ruumi edastamisel Ida traditsioonilistes kunsti vormides (jaapani gravüüri “ukiyo-e” näitel).

Минц З.Г. Некоторые особенности языка детского словесного искусства. Mõningad laste sõnakunsti eripärad.


IV. Poeetika. Värssi struktuur

Лашманов Д.М. К проблеме полноты описания семиотических слоев художественного произведения. Kirjandusteose semiootiliste kihtide kirjelduse täielikkuse probleemist.


Гаспаров М.Л. Оппозиция “стих — проза” в становлении русского стихосложения. Opositsioon ”luule – proosa” vene värsi kujunemisloos.

Сапогов В.А. Опыт экспликации понятия «стихотворный ритм». Mõiste „värsirütm” eksplikatsiooni katse.

Пыльдмяэ Я. О типологии систем стихосложения. Värsisüsteemide tüpoloogiast.

Пыльдмяэ Я. Еще раз о критериях типологической характеристики верлибра. Veelkord vabavärsi tüpoloogilise karakteristiku kriteeriumitest.

Руднев П.А. Ритм — метр — ритмическая форма (к вопросу об уточнении стиховедческой терминологии). Rütm — meetrum — rütmivorm (värsiteaduse mõistestiku täpsustamisest).

Вийтсоо Т.-Р., Пыльдмяэ Я. К аксиоматике и транскрипции рифмы. Riimi aksiomaatikast ja transkriptsioonist.


V. Kommunikatiivsete süsteemide teooria üldprobleemid


Мамардашвили М.К. Превращение формы и прагмемы. Vormi ja pragmeemi muutus.

Лотман Ю.М. О двух моделях коммуникации и их соотношении в общей системе культуры. Kommunikatsiooni kahest mudelist ja nende suhtest kultuuri üldises süsteemis.

Левин Ю.И. Об описании коммуникативных ситуаций. Kommunikatiivsete situatsioonide kirjeldusest.

Гаспаров Б.М. Об “актуальном” аспекте языкового описания. Keelelise kirjelduse „aktuaalsest” aspektist.

Ревзин И.И. К развитию аналогии между языком как знаковой системой и игрой в шахматы. Keele kui märgisüsteemi ja malemängu vahelise analoogia edasiarendus.


V. “Semiootika”: 1971. Pühendatud Proppile (algul – juubeli – 75a., pärast – surma puhul; 1895-1970). 36 artiklit. Maht – 552 lk. Struktureeritud:


[Лотман Ю.М.] Toimetuselt. 5-6.


Müüt, folkloor ja religioon kui modelleerivad süsteemid

Топоров В.Н. О структуре некоторых архаических текстов, соотносимых с концепцией «мирового дерева». 9-62. Mõnedest «ilmapuu» mõistega seotud arhailiste tekstide struktuurist.


Мелетинский Е.М., Неклюдов С.Ю., Новик Е.С., Сегал Д.М. Еще раз о проблеме структурного описания волшебной сказки. 63-91. Veelkord muinasjutu strukturaalse kirjeldamise probleemist.

Семека Е.С. Антропоморфные и зооморфные символы в четырех- и восьмичленных моделях мира. 92-119. Antropomorfsed ja zoomorfsed sümbolid nelja- ja kaheksa-liikmelistes maailmamudeleis.

Пятигорский А.М. Замечания о структуре текста Дхаммасангани. II. 120-123. Märkmeid «Dhammasangani» teksti struktuurist (II).

Мялль Л. К буддийской персонологии (Бодхисаттва Аштасахасрике Праджняпарамите). 124-132. Buddhistlikust personoloogiast.

Иванов Вяч.Вс. Об одной параллели к гоголевскому Вию. 133-142. Ühest parallelist Gogoli Viile.


Kultuuri semiootika


Лотман Ю.М., Успенский Б.А. О семиотическом механизме культуры. 144-166. Kultuuri semiootilisest mehhanismist.

Лотман Ю.М. Проблема «обучения культуре» как ее типологическая характеристика. 167-176. «Kultuuri õppimise» probleemi tüpoloogilisest karakteristikast.


Kunsti semiootika


Успенский Б.А. О семиотике иконы. 178-222. Ikooni semiootikast.


Poeetika. Тeksti analüüs


Ревзин И.И. Грамматическая правильность, поэтическая речь и проблема управления. 224-231. Grammatiline õigekeelsus, poeetiline kõne ja juhtimise probleemid.

Ревзина О.Г., Ревзин И.И. Семиотический эксперимент на сцене (Нарушение постулата нормального общения как драматургический прием). 232-254. Semiootiline eksperiment dramaturgias (Normaalse suhtlemise postulaadi rikkumine kui dramaturgia võte).

Цивьян Т.В. Заметки к дешифровке “Поэмы без героя”. 255-277. Märkmeid A.Ahmatova «Kangelaseta poeemi» dešifreerimiseks.

Тименчик Р.Д. Несколько примечаний к статье Т.Цивьян. 278-280. Mõningaid märkmeid T.Tsivjani artikli kohta.


Лотман Ю.М. Заметки о структуре художественного текста. 281-287. Märkmeid ilukirjandusliku teksti struktuurist.

Гаспаров Б.М., Гаспарова Э.М., Минц З.Г. Статистический подход к исследованию плана содержания художественного текста. 288-309. Statistiline mudel ja ilukirjandusliku teksti sisulise külje struktuuri uurimise probleemid.

[Прил.] Минц З.Г., Шишкина О.А. Частотный словарь «Первого тома» лирики А.Блока. 310-332. (Lisa) Aleksander Bloki lüürika I köite sagedussõnastik.


Strukturaalse kirjeldamise üldisi probleeme


Ревзин И.И. Субъективная позиция исследователя в семиотике. 334-344. Uurija subjektiivsest positsioonist semiootikas.

Мамардашвили М.К., Пятигорский А.М. Три беседы о метатеории сознания (Краткое введение в теорию виджнянaвады). 345-376. Kolm vestlust teadvuse metateooriast (lühike sissejuhatus vijnā-navāda teooriasse).

Гаспаров Б.М. Несколько замечаний о понятии языковой правильности. 377-388. Mõningaid märkmeid keele õigsuse mõiste kohta.

Удам Х. К вопросу о взаимоотношениях текста и комментария. 389-395. Teksti ja kommentaari suhete küsimusest.

Фрумкина Р.М., Василевич А.П. Применение психометрических методов в лингвистических исследованиях. 396-414. Psühhomeetriliste meetodite kasutamine lingvistilistes uurimustes.

Ланглебен М.М. К проблеме границ естественного языка. 415-422. Loomuliku keele piiride probleemist.

Пятигорский А.М. О.О.Розенберг и проблема языка описания в буддологии. 423-436. O.Rosenberg ja kirjeldava keele probleem buddholoogias.

Лекомцева М.И. К семантической характеристике глаголов говорения в мариинском кодексе. 437-462. Kõne tegusõnade semantilisest karakteristikast Maaria kodeksis I.A.>.



Tribüün


Зимин А.А. О статье Ю.Лотмана “Об оппозиции честь — слава в светских текстах Киевского периода. 464-468. J.Lotmani artiklist «Opositsioon “au — kuulsus” Kiievi aja ilmalikes tekstides».

Лотман Ю.М. Еще раз о понятиях «слава» и «честь» в текстах Киевского периода. 469-474. Veelkord mõistetest “kuulsus” ja “au” Kiievi aja tekstides.


Publikatsioonid ja ülevaated


Эйхенбаум Б.М. Поэзия и проза./ Публ. и вступит. заметка Ю.Лотмана. 476-480. B.Eichenbaum. Poeesia ja proosa.

Успенский Б.А. Смена имен в России в исторической и семиотической перспективе (К работе А.М.Селищева “Смена фамилий и личных имен”). 481-492. Nimede vahetamise ajaloolisest ja semiootilisest perspektiivist Venemaal.

Селищев А.М. Смена фамилий и личных имен. 493-500. A.Selištšev. Perekonna- ja eesnimede vahetamine.

Флоренский К.П. О работах П.А.Флоренского (обзор). 501-503. P.Florenski uurimistest.

Флоренский П.А. Пифагоровы числа. 504-512. Pythagorase arvud.

Флоренский П.А. Закон иллюзий. 513-521. Illusioonide seadus.

Флоренский П.А. Symbolarium. 521-527.

Б.Л.Пастернак — критик “формального метода” Публ. Г.Г.Суперфина. 528-531. B.Pasternak — “formaalse meetodi” kriitik (G.Superfini publikatsioon).

Письма Б.В.Томашевского В.Я.Брюсову Публ. Л.С.Флейшмана. 532-544. B.Tomaševski kirjad B.Brjussovile (L.Fleišmani publikatsioon).

Гаспаров М.Л. К 60-летию К.Ф.Тарановского. 545-546. K.Taranovski 60. sünnipäevaks.

[Лотман Ю.М.] Toimetuselt. 547.